Mijlpaal voor Mijndomein: onderneming haalt zonder tussenkomst bank €10 miljoen uit de markt

Mijndomein geeft nieuwe obligaties uit; bedrijf wil white label-platform bouwen voor bedrijven die ook zonder bank obligaties willen uitgeven

Lelystad

Summary

Om de snelle groei van de private lease tak van het bedrijf te kunnen financieren is Mijndomein erin geslaagd de afgelopen jaren op geheel eigen kracht meer dan €10 miljoen uit de markt te halen. Donderdag 20 oktober doet Mijndomein opnieuw een beroep op haar community en start de inschrijving van een nieuwe obligatielening.

Sinds eind 2011 geeft Mijndomein zelf obligaties uit. Eerst op kleine schaal en als pilot, maar inmiddels is de wijze waarop de onderneming financiering aantrekt uitgegroeid tot een belangrijke pijler onder de groei van Mijndomein.

Elke derde donderdag van de maand kunnen beleggers op www.mijndomein.nl/obligatie inschrijven voor obligaties van €1.000. Op deze manier financiert het bedrijf de groei van het eigen leasebedrijf. Alleen al in het afgelopen jaar kochten investeerders voor een bedrag van ruim €4 miljoen aan obligaties van Mijndomein.

Meer dan 3.000 leaserijders

Mijndomein is van origine een internetbedrijf. De start van de private lease tak begon als reclameproject. In plaats van ‘plat’ geld aan reclame uit te geven zag Mijndomein-oprichter Henri de Jong het als een mooie kans iets nieuws te ondernemen. “MijndomeinAuto stelde ons in staat om de naamsbekendheid van Mijndomein te verbeteren en tegelijkertijd de omzet een impuls te geven”, zegt De Jong.

MijndomeinAuto is inmiddels uitgegroeid tot een zelfstandige divisie van Mijndomein en een van de grootste private leasebedrijven van Nederland. De afgelopen jaren reden meer dan 3.000 mensen in een auto van MijndomeinAuto. Berijders kunnen zelf kiezen of ze met of zonder reclame leasen.

Om nieuwe leaseauto’s te financieren geeft Mijndomein opnieuw obligaties uit. De inschrijving start op donderdag 20 oktober. De obligaties hebben een looptijd van twee jaar en een couponrente van 3 procent. Tijdens de looptijd wordt de helft van de inleg afgelost, de rest aan het einde. Elk kwartaal wordt rente en aflossing betaald.

Gezien het aantal nieuwe private leaserijders dat een auto in bestelling heeft zet het bedrijf deze maand in op €350.000. Het prospectus van Mijndomein is goedgekeurd door de AFM en voorziet in uitgifte van obligaties tot een bedrag van €10 miljoen.

“Banken buiten de deur houden”

“Op deze manier houden wij samen met onze community banken buiten de deur”, zegt De Jong. “We betalen geen provisie. Dat hoeven we dan ook niet aan beleggers door te belasten. Bovendien zijn er bij ons geen zekerheden aan banken verpand, wat het risico voor beleggers verkleint.”

Bij Mijndomein dienen de auto’s die van de obligaties worden gekocht als onderpand voor beleggers. Er worden nooit meer obligaties uitgegeven dan nodig is voor de aanschaf van de auto’s.

White label platform voor obligaties

Sinds Mijndomein op deze manier haar eigen groei financiert, is het vaak benaderd door andere bedrijven en organisaties. Die willen ook zonder tussenkomst van een bank obligaties uitgeven maar lopen aan tegen strenge regels en ingewikkelde procedures. Daarom wil Mijndomein een online platform bouwen. Andere partijen kunnen van het platform gebruikmaken als ze zelf obligaties willen uitgeven.

“Je moet het zien als een white label platform waarmee MKB’ers of andere partijen zelf obligaties kunnen uitgeven. Waarom zou je nog een bank inschakelen als dat niet nodig is en je het beter samen met anderen kunt doen”, zegt De Jong. “Wij hebben de afgelopen jaren laten zien dat we weten hoe het moet en dat het werkt.”

Volgens De Jong zijn er veel bedrijven die financiering zoeken maar zich niet aan banken willen overleveren. Met het platform dat Mijndomein wil bouwen hoeft dat straks niet meer.

Challenger op markten met traditionele partijen

Mijndomein richt zich als challenger op markten waar traditionele partijen de dienst uitmaken. Door in de bedrijfskolom grote stappen over te slaan en de klant online te bedienen biedt Mijndomein betere service tegen een lagere prijs. Als eerste brak Mijndomein in 2003 de markt voor webhosting open. In 2010 introduceerde het bedrijf private lease op een moment dat gevestigde spelers zich alleen richtten op zakelijke rijders. Sinds eind 2011 worden de auto’s grotendeels gefinancierd met de uitgifte van obligaties. Zo worden banken en andere intermediairs buitenspel gezet.

Geïnteresseerde beleggers voor de nieuwe uitgifte kunnen het prospectus op www.mijndomein.nl/obligatie downloaden.

De obligaties van Mijndomein in het kort:

• Rente: 3% per jaar
  • Coupon: €1.000 per obligatie
  • Looptijd: 2 jaar
  • Aflossing: 50% van de inleg wordt tijdens de looptijd afgelost, de overige 50% aan het einde van de looptijd
  • Uitbetaling rente en aflossing: elk kwartaal
  • Zekerheid: pandrecht op de auto(‘s)
  • Mijndomein.nl geeft nooit meer obligaties uit dan nodig voor de aanschaf van de auto’s
  • Stichting Obligatiehoudersbelangen houdt toezicht op Mijndomein en verzorgt de administratie van het obligatieprogramma.

Over Mijndomein:

Mijndomein ging in 2003 van start als internetbedrijf en inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat actief is op het gebied van domeinhosting, registratie en het bouwen van websites en private lease. Het bedrijf richt zich als challenger op markten waar traditionele partijen de dienst uitmaken. Door in de bedrijfskolom grote stappen over te slaan, complexe zaken te vereenvoudigen en de klant online te bedienen biedt Mijndomein betere service tegen een lagere prijs. www.mijndomein.nl

Favicon for mijndomeinobligatie.nl MijndomeinObligatie mijndomeinobligatie.nl

Quotes

Op deze manier houden wij samen met onze community banken buiten de deur. We betalen geen provisie. Dat hoeven we dan ook niet aan beleggers door te belasten. Bovendien zijn er bij ons geen zekerheden aan banken verpand, wat het risico voor beleggers verkleint. Henri de Jong, oprichter en eigenaar van Mijndomein
Je moet het zien als een white label platform waarmee MKB’ers of andere partijen zelf obligaties kunnen uitgeven. Waarom zou je nog een bank inschakelen als dat niet nodig is en je het beter samen met anderen kunt doen. Wij hebben de afgelopen jaren laten zien dat we weten hoe het moet en dat het werkt. Henri de Jong, oprichter en eigenaar van Mijndomein

Henri-de-Jong-5268DEF.jpg
Henri-de-Jong-5354DEF.jpg