Mijndomein strijdt voor behoud open internet

Vrijheid van open internet in gevaar door aanstaande EU-wetgeving over copyright

Het internet zoals we dat kennen, staat op het punt ingrijpend te veranderen. Als we niets doen, moet alle content dat het internet op gaat eerst gecontroleerd worden op copyright. Het einde van een open internet en een beperking van de vrijheid van meningsuiting komt daarmee in zicht. Hostingprovider Mijndomein zet zich in om het concept EU-wetsvoorstel hierover te wijzigen.

“Het hele internet verandert van een vrij en open systeem, in een “nee tenzij” systeem.” Henri de Jong, directeur Mijndomein

In de EU wordt al jaren gewerkt aan het dossier DSM: Digital Single Market. 1 Europese open markt voor digitale diensten. Daarin wordt onder andere geoblocking afgeschaft, je weet wel, dat je krijgt “Deze uitzending kunt u in dit land niet bekijken”, als je via je TV app iets wilt kijken op wintersport. Prima, net als afschaffen voor roaming.

Maar de sterke lobby van uitgevers wilde wel wat terug daarvoor. Zij claimen ook ditmaal dat ze inkomsten mislopen door downloaden, en doordat bedrijven fragmenten van hun beschermde werken gebruiken zonder daarvoor te betalen. Ze hebben de EU ervan overtuigd dat het tijd wordt dat de providers van het internet gaan controleren of er copyrighted materiaal online komt. Als je iets wilt uploaden naar internet, dan moet dat eerst gecontroleerd worden. Als je een website online wilt plaatsen, moet er eerst een controle voor copyright op. Het Europees Parlement stemt waarschijnlijk in juni op dit wetsvoorstel.

Internet wordt censuurmachine

De Jong: “We begrijpen allemaal heel goed dat je niet zomaar content van een ander mag kopiëren. Maar het grote probleem met deze copyrightwet, is dat het hele internet verandert van een vrij en open systeem, in een “nee tenzij” systeem.” Als de software die de copyright controle uitvoert denkt dat jouw foto, video of tekstfragment lijkt op iets met copyright, krijg je een foutmelding en wordt je upload geweigerd. Dag quotes, parodieën, remixen en creativiteit. Als gebruiker kun je klagen, maar de klacht moet via je provider worden behandeld door de uitgevers zoals in Nederland stichting BREIN. Laat zich raden hoe dat uit gaat pakken. De tegenstanders noemen het daarom “de censorship machine”.

Internet in handen van handvol reuzen

Zoals wel vaker, is dit hele circus bedoeld voor grote platforms zoals Youtube. Maar het geldt ook voor kleine platforms en online bedrijven en dat pakt voor hen rampzalig uit. De kosten voor filtertechnologie zijn namelijk torenhoog. Het gaat om dure software, extra systemen voor het vergelijken van alle content. Voor kleinere internet partijen onbetaalbaar. Daarnaast liggen de juridische risico’s volgens de EU-wet bij de internetproviders. Die zijn voor kleinere bedrijven veel moeilijker te dragen. Met als mogelijk gevolg dat er enkele grote bedrijven overblijven die al het internet in handen hebben. Niet bevorderlijk voor het vrije en open internet.

Mijndomein staat al jaren voor vrijheid van meningsuiting

Brussel is tot nu toe doof voor de breed gedragen zorgen die zijn geuit door honderden wetenschappers en juristen, het bedrijfsleven, de internet sector en vele maatschappelijke organisaties zoals Bits of Freedom. Ook Mijndomein laat daarom nu haar stem horen. Zeker omdat de webhoster al jaren strijdt voor een open internet. Henri de Jong: “Wij gaan voor een internet waarin wij als hostingpartij onze klanten faciliteren om zich te kunnen uiten op internet. Niet voor niets lieten wij in 2011 een rechtszaak voorkomen om een parodie op Nijntje niet te hoeven schrappen. Vrijheid van meningsuiting is ons grootste goed. Dit moeten we behouden.” Mijndomein roept iedereen op om voor de stemming van het Europese parlement in juni zijn of haar stem te laten horen en deze censuurmachine de prullenbak in te sturen. Dat kan door #fixcopyright te gebruiken op social media en contact op te nemen met parlementsleden via https://changecopyright.org/