Stedelingen steeds vaker met deelauto op vakantie

Amsterdam, 29 juli 2024 – Stedelingen kiezen steeds vaker een deelauto als vervoersmiddel voor hun vakantie. Het aantal geboekte vakantieritten met een deelauto is bijna 150 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van marktleider MyWheels, aanbieder van deelauto’s.

De gemiddelde vakantierit van deze autodelers duurt 13 dagen, waarbij gemiddeld ongeveer 1.900 kilometer wordt afgelegd. Populaire bestemmingen voor de vakantieritten zijn Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Oostenrijk, met Noorwegen en Kroatië als opkomende favorieten.

Vakantieritten eerder reserveren dan reguliere ritten

Deelauto’s voor vakantie worden een stuk eerder gereserveerd in vergelijking met reguliere ritten. “Normaal gesproken worden reguliere ritten gemiddeld één dag van tevoren geboekt, terwijl bij vakantieritten het gemiddelde op 22 dagen ligt”, vertelt Daan Ahsmann van MyWheels. “Vakantiegangers boeken een deelauto dus veel verder van tevoren. En dat is ook ons advies, zo zorg je ervoor dat je niet misgrijpt.”

Elektrische auto's steeds populairder voor vakanties.

Bij vakantieritten kiest inmiddels al 38 procent van de gebruikers voor een elektrische auto. “Stedelingen lijken zich steeds comfortabeler te voelen bij het gebruik van elektrische auto’s voor langere afstanden”, zegt Ahsmann. Voor deze lange ritten wordt voornamelijk voor auto’s gekozen met veel bereik en laadruimte, zoals een Tesla Model 3 en een Hyundai Ioniq 5. Voor reguliere, korte ritten neemt het gebruik van elektrische ritten al jaren toe. Inmiddels kiest de een ruime meerderheid (63 procent) voor elektrisch.

Over MyWheels

MyWheels heeft de grootste community en het meest diverse aanbod van elektrische deelauto’s van Nederland. Samen met onze 800 vrijwillige Sleutelfiguren maken we het iedereen mogelijk om op een milieuvriendelijke en kostenefficiënte manier van auto’s te genieten, zonder er één te bezitten. Het grootste deel van de gebruikers zijn woonachtig in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Nijmegen.